Softboll, jag gillar softboll ;)

Kort dag idag, vi slutade 12:20 ;) Vi hade franska direkt på morgonen, fick skriva på ett papper. Sen hade vi svenska, då läste vi, och sen hade vi idrott. Det var rätt kallt ute, de är typ minusgrader, så vi höll på att frysa ihjäl. Uppvärmning med lite styrka och jogging, sen körde vi softboll! Eller de var jag och sju killar, inga tjejer verkar vilja spela softboll, det som är så kul :P Anders delade in lagen i "alla som slutar på IN (elin, albin, kevin o edvin)" och "alla andra". rätt smart uppdelning ;) När vi var utelag fick jag vara pitcher (den som kastar bollen till slagmannen) och när vi var inne så fick jag slå en gång, och då sprang jag på tredje. Så de gick rätt dåligt. Men de var ändå kul :)

Kanske jag ska försöka mej på att förklara softboll, hur de går till. Jo, det är ungefär som baseball, fast med tennisbollar och kärringkast. Planen är ruter-formad med fyra baser, vid fjärde basen slår man även ifrån. Laget består av minst fem spelare, en pitcher (kastare) och fyra brännare, en vid varje bas. Brännaren vid fjärde basen kallas även för catcher, och kastar tillbaka bollen till pitchern om slagmannen missar. Man bränner genom att ta lyra, kasta till brännaren på basen slagmannen är på väg till och genom att slagmannen missar tre ggr. Efter tre bränningar är det byte. Om man träffar bollen, och den går framot måste man springa, man får inte springa om någon annan och man får inte stå två på en bas, om man gör de två sista blir man också bränd. Om pitchern kastar fyra dåliga bollar ("båls", vet inte riktigt hur de stavas, men de utalas iaf så) får slagmannen gå till första basen, och om det står någon där får den gå till andra o.s.v. Pitchern ska kasta kärringkast, alltså underarmskast, och den ska gå över plattan på fjärde bas, under axelhöjd och över knähöjd. Så, jag tror de var allt, rätt komplicerat ändå ;)

/ elin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0