f/1.8 vs f/8.0



Samma motiv, samma fokuspunkt, olika bländare/slutartider. Övre bilden med stor bländare (f/1.8) har kort slutartid och kort skärpedjup. Undre bilden med liten bländare (f/8) har lång slutartid och långt skärpedjup. Ju mindre f-tal, ju större bländare.


Tjenare! Ja, gratis fotolektion ovan... Jag sitter och lyssnar på Mamma Mia!-soundtracket på Spotify, och pillar med min djurobservation. Det är svårare än vad man tror att hitta på ett djur. Ikväll blir det tidigt i säng, för imorgon är det stalltjänst. Åtta ska jag vara ute i kylan och mocka. Fyfan, jag kommer komma hem som en stor isklump.

Sen är det dags för skola igen, och det vanliga livet. Jag gillar lov bättre, det är mer sömn på loven. Puss!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0